Όπως είναι γνωστό, τον τελευταίο χρόνο τα δεδομένα της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου έχουν αρχίσει να επηρεάζουν σημαντικά τις ειλημμένες αποφάσεις για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα και για τον προγραμματισμό αυτών που πρόκειται να δημιουργηθούν στο άμεσο μέλλον.
Οι εταιρείες έχουν αρχίσει να βλέπουν τη μείωση πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τους, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα και την αντίστοιχη μείωση των εσόδων τους.
Τα προβλήματα που δημιουργούνται από αυτή την κατάσταση έχουν αρχίσει να πιέζουν τα στελέχη τους να βρουν λύσεις για να αντιμετωπίσουν την επιβράδυνση των πωλήσεων τους.
Επίσης, να επαναπροσδιορίσουν το χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει καθεμία από αυτές για την κατάργηση των θερμικών κινητήρων και την παρουσίαση των νέων ηλεκτροκίνητων μοντέλων τους.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα πληθαίνουν οι ειδήσεις από τις εταιρείες που γνωστοποιούν τα καινούργια πλάνα τους, με αναθεωρημένο τον χρονικό ορίζοντα αλλά και απόρριψη κάποιων από αυτά που είχαν αποφασιστεί αρχικά. Ας δούμε τα νέα δεδομένα τους.
Aston Martin
Τον περασμένο Φεβρουάριο από την Aston Martin ανακοινώθηκε ότι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της θα παρουσιαστεί το 2026, αντί του 2025 που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Ο Λόρενς Στρολ, συνιδιοκτήτης και Εκτελεστικός Πρόεδρος της βρετανικής εταιρείας, είχε πει τότε: «Η ζήτηση από τους καταναλωτές (σημ.: για αμιγώς ηλεκτρικά), ειδικά σε τιμή μιας Aston Martin, δεν ήταν αυτή που πριν από δύο χρόνια νομίζαμε ότι θα ήταν».
Bentley
Η Bentley είχε ανακοινώσει ότι ο στόχος της ήταν να μετατραπεί σε έναν κατασκευαστή αμιγώς ηλεκτροκίνητων νέων μοντέλων ως το 2030. Όμως, ο Άντριαν Χόλμαρκ, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, ανακοίνωσε στις αρχές του 2024 ότι αυτό αναβάλλεται για το μέλλον και ότι θα δοθεί έμφαση στους Plug-in Hybrid κινητήρες, στα μοντέλα της.
Ford
Τον Μάιο, η Ford δήλωσε ότι επανεξετάζει το σχέδιό της να πουλάει μόνο αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη μέχρι το 2030 καθώς οι πωλήσεις τους μειώνονται στις χώρες της.
Πέραν αυτού, τον περασμένο Αύγουστο η Ford μείωσε στο 30% από το 40% το μερίδιο των ετήσιων δαπανών που προορίζονται για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα της, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης για τα υβριδικά.
Επίσης, ανακοίνωσε ότι ακυρώνει την παραγωγή ενός νέου αμιγώς ηλεκτρικού SUV το οποίο επρόκειτο να παρουσιαστεί το 2025 ή το 2026 και ότι αναβάλλει την παραγωγή της αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης του Ranger, του pickup μοντέλου της.
General Motors
Τον περασμένο Ιούνιο, η GM μείωσε τον αριθμό των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων της που αρχικά προβλεπόταν να κατασκευάσει εντός του 2024. Έναν μήνα αργότερα, τον περασμένο Ιούλιο, στελέχη της αρνήθηκαν να επαναλάβουν την πρόβλεψή τους για παραγωγή ενός εκατομμυρίου αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το τέλος του 2025, στη Βόρεια Αμερική.
Mercedes-Benz
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δήλωσε στις αρχές του έτους που διανύουμε ότι επαναπροσδιορίζει το χρονοδιάγραμμα ετήσιων πωλήσεων των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων της και των υβριδικών της.
Ο αρχικός στόχος ήταν αυτές να έφταναν το 50% στο τέλος του 2025, όμως τώρα αυτός ο στόχος μετατέθηκε χρονικά για το 2030. Επίσης, έχει επιβραδύνει τα σχέδια της για την παραγωγή μπαταριών, καθώς η ζήτηση για τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα της μειώνεται.
Porsche
Τον περασμένο Ιούλιο από την Porsche ανακοινώθηκε ότι επαναπροσδιορίζονται οι αρχικές φιλοδοξίες των στελεχών της για τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα της. Βάσει αυτών οι πωλήσεις τους θα έφταναν το 80% των συνολικών ετήσιων ως το 2030. Όμως, τώρα διαπιστώνουν ότι αυτό δεν θα είναι εφικτό.
Renault
Το στρατηγικό επιχειρηματικό πλάνο «Renaulution» το οποίο ανακοίνωσε ο Λούκα ντε Μέο στις αρχές του 2021 προέβλεπε ότι η Renault θα μετατρεπόταν σε έναν μαζικό κατασκευαστή αμιγώς ηλεκτροκίνητων νέων μοντέλων ως το 2030.
Ωστόσο, ο αρχικός στόχος τους άλλαξε λόγω των εξελίξεων. Έτσι ο Φαμπρίς Καμπολίβ, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, δήλωσε ότι πλέον το πλάνο τους προβλέπει τη συνύπαρξη ηλεκτροκινητήρων και θερμικών κινητήρων στα νέα μοντέλα τους, τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία.
Volkswagen
Η Volkswagen δεν έχει αλλάξει επίσημα τους στόχους της για το 2030 βάσει των οποίων εκείνη τη χρονιά το 70% των ετήσιων πωλήσεών της στην Ευρώπη και το 50% στις ΗΠΑ θα αφορούν σε αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματά της.
Ωστόσο, ο Τόμας Σμαλ, επικεφαλής Τεχνολογίας του γερμανικού Ομίλου, δήλωσε τον περασμένο Αύγουστο ότι τα σχέδια για τη δημιουργία νέων εργοστασίων κατασκευής μπαταριών δεν έχουν αποφασιστεί οριστικά.
Όμως, οι πρόσφατες εξελίξεις με την ανακοίνωση ότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να κλείσουν έως και έξι εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων λόγω των μειωμένων πωλήσεων και του αυξημένου κόστους παραγωγής προκαλεί έντονες αντιδράσεις των εργαζόμενων και πυροδοτεί εξελίξεις.
Volvo
Πριν από λίγες ημέρες, στις 4 Σεπτεμβρίου (τρέχοντος έτους), η Volvo ανακοίνωσε κάτι έντονα δυσάρεστο γι’ αυτή: Ότι ακυρώνει το επιχειρηματικό πλάνο της να μετατραπεί σε έναν κατασκευαστή αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικών νέων μοντέλων ακόμα και πριν το 2030.
Πλέον, αυτό που έχει θέσει ως στόχο είναι να επενδύσει στα Plug-in Hybrid και πλήρως υβριδικά μοντέλα αλλά θα συνεχίσει να κατασκευάζει και να πουλά αμιγώς ηλεκτρικά.
Toyota
Η Toyota αποτελεί μελέτη περίπτωσης για την ηλεκτροκίνηση. Τα ανώτατα στελέχη της δεν επιθυμούσαν να ασχοληθούν με αυτή, καθώς έχουν τη σιγουριά των υβριδικών. Τελικά, εκπόνησαν ένα αντίστοιχο σχέδιο και εξέλιξαν, παρουσίασαν και κατασκευάζουν και αυτοί τα δικά τους αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα.
Αρχικά, το πλάνο προέβλεπε ότι ως το 2026 η εταιρεία θα κατασκεύαζε 1.500.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα ετησίως, αριθμός που θα έφτανε τα 3,5 εκατομμύρια το 2030. Όμως ένα πρόσφατο δημοσίευμα στην ιαπωνική εφημερίδα Nikkei ανέφερε ότι τα στελέχη της εταιρείας αναθεώρησαν αυτά τα νούμερα, μειώνοντάς τα κατά 1/3 επί των αρχικών.
Πάντως, τόσο στην Toyota όσο και στη Lexus εξακολουθούν να δηλώνουν ότι θα παρουσιάσουν 10 καινούργια αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τους εντός της επόμενης τριετίας.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ