Η εμπορική συμφωνία που επιτεύχθηκε από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν την Κυριακή στη Σκωτία ήταν εξαιρετικά μονόπλευρη.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα Politico, η ΕΕ αντιμετωπίζει δασμούς 15% στις περισσότερες από τις εξαγωγές της από τις ΗΠΑ, και το μπλοκ αναγκάστηκε να αναλάβει οικονομικές δεσμεύσεις, τόσο για την εισαγωγή ενέργειας από τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και για την πραγματοποίηση επενδύσεων στη χώρα.
Υπάρχουν ωστόσο ορισμένοι νικητές από τη συμφωνία-πλαίσιο, η οποία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί γραπτώς από την ισχυρή γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έως τους ευρωπαϊκούς τομείς αεροπορίας και ημιαγωγών.
Ενέργεια
Ο Τραμπ και η φον ντερ Λάιεν συμφώνησαν ότι η ΕΕ θα αγοράσει πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο αξίας 750 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τις ΗΠΑ, ένα ποσό που θα περιλαμβάνει και άλλα ενεργειακά προϊόντα όπως το πυρηνικό καύσιμο. Αυτό σημαίνει 250 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες αγορές ενέργειας κάθε χρόνο, κάτι που, σύμφωνα με την επικεφαλής της Επιτροπής, θα βοηθήσει επίσης στον τερματισμό της εξάρτησης που έχει διατηρήσει η ΕΕ από τις ρωσικές εισαγωγές.
Θεωρητικά, η συμφωνία είναι μια τεράστια νίκη για τις αμερικανικές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Στην πράξη, οι ειδικοί λένε ότι είναι ανεφάρμοστη. Αρχικά, η επίτευξη αυτού του στόχου θα απαιτούσε από την ΕΕ να τριπλασιάσει τις εισαγωγές ενέργειας από τις ΗΠΑ, με βάση τα στοιχεία του περασμένου έτους, ενώ παράλληλα θα ζητούσε από τις αμερικανικές εταιρείες να εκτρέψουν όλες τις ενεργειακές τους ροές παγκοσμίως προς το μπλοκ — και ακόμη περισσότερο. Συγκριτικά, οι συνολικές πωλήσεις ενέργειας της Ρωσίας στην ΕΕ ανήλθαν σε μόλις 23 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι. Οι Βρυξέλλες έχουν επίσης περιορισμένα εργαλεία για να το κάνουν αυτό: Οι εισαγωγές βρίσκονται σταθερά στα χέρια ιδιωτικών εταιρειών.
Αυτοκίνητα
Οι δασμοί των ΗΠΑ σε αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων μειώνονται στο βασικό 15% — ένα επίπεδο που αντιστοιχεί στη συμφωνία που επιτεύχθηκε νωρίτερα αυτόν τον μήνα από τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Σε αντάλλαγμα, η ΕΕ συμφώνησε να μειώσει τους δασμούς της στα αυτοκίνητα από 10% σε μηδέν, δήλωσε ο εκπρόσωπος εμπορίου Olof Gill. Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, ωστόσο, οι οποίες δίδονται με το σταγονόμετρο.
Με βάση τη συμφωνία ΗΠΑ-Ιαπωνίας, η ασιατική χώρα θα δέχεται οχήματα που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με τα πρότυπα αυτοκινήτων των ΗΠΑ. Ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής δήλωσε ότι η συμφωνία της ΕΕ περιλαμβάνει «μια δέσμευση για συνεργασία… για να δούμε πού τα πρότυπα έχουν ήδη ευθυγραμμιστεί ή πού πρέπει να συνεργαστούμε πιο στενά για να τα ευθυγραμμίσουμε στο μέλλον». Όπως ανέφερε το POLITICO, η εκτελεστική εξουσία είχε προηγουμένως διατυπώσει την ιδέα της αντιστοίχισης των προτύπων αυτόνομης οδήγησης των ΗΠΑ, η οποία αναφέρθηκε ως πιθανότητα.
Σύμφωνα με το γερμανικό λόμπι αυτοκινήτων, πρόκειται για μια κακή συμφωνία που θα συνεχίσει να επιβαρύνει τον κλάδο. Συντάχθηκε με τον αμερικανικό κλάδο αυτοκινήτων στην καταδίκη των δασμών σε αυτοκίνητα και ανταλλακτικά που παράγονται στο Μεξικό, οι οποίοι παραμένουν στο υψηλότερο 25%. Ο πραγματικός χαμένος δεν είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όμως, αλλά οι εργαζόμενοί τους, σύμφωνα με τον Ferdinand Dudenhöffer, διευθυντή του Κέντρου Έρευνας Αυτοκινήτων της Γερμανίας. Εκτιμά ότι έως και 70.000 θέσεις εργασίας σε ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές τους θα μπορούσαν να χαθούν, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες μεταφέρουν την παραγωγή στις ΗΠΑ για να παρακάμψουν τον δασμό 15%.
Αεροπορία
Η συμφωνία μηδενικών δασμών μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ για «όλα τα αεροσκάφη και τα εξαρτήματά τους», που ανακοίνωσε η φον ντερ Λάιεν, επιτρέπει τόσο στους κατασκευαστές αεροσκαφών όσο και στις αεροπορικές εταιρείες να ανακουφιστούν. Η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού που κρύβεται πίσω από κάθε αεροσκάφος καθιστά αυτόν τον τομέα πιο ευάλωτο σε εμπορικά εμπόδια από άλλους. Μετά την 17ετή διαμάχη μεταξύ Airbus και Boeing που ολοκληρώθηκε το 2021, ούτε η ευρωπαϊκή ούτε η αμερικανική βιομηχανία ενδιαφέρονταν να εισέλθουν σε έναν νέο εμπορικό πόλεμο στον κλάδο της αεροπορίας.
Αν και η Boeing μπορεί να επωφελούνταν από τους δασμούς στην ανταγωνιστική της Airbus βραχυπρόθεσμα, οι αναλυτές σημειώνουν ότι ο αμερικανικός κατασκευαστής αεροσκαφών θα υπέφερε περισσότερο από τα αντίποινα της ΕΕ. Αντ’ αυτού, ορισμένες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες που λειτουργούν με στόλο Airbus, όπως η Delta Air Lines και η Spirit Airlines, θα είχαν αισθανθεί αμέσως τον αντίκτυπο των δασμών στους Ευρωπαίους προμηθευτές τους.
Μεταξύ των χαμένων του μηδενικού δασμού είναι οι εταιρείες leasing και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, οι οποίες – εάν είχαν εισαχθεί ανταποδοτικοί δασμοί- θα ήταν το εργαλείο που θα χρησιμοποιούσαν οι αεροπορικές εταιρείες για να αποφύγουν τις επιπλέον χρεώσεις.
Φαρμακοβιομηχανίες
Ο Τραμπ και η φον ντερ Λάιεν αντέκρουσαν κατηγορηματικά ο ένας τον άλλον την Κυριακή, με τον πρόεδρο των ΗΠΑ να λέει ότι η εμπορική συμφωνία δεν περιλαμβάνει τα φαρμακευτικά προϊόντα – και την επικεφαλής της Επιτροπής να λέει ότι τα περιλαμβάνει. Αξιωματούχοι της Επιτροπής διευκρίνισαν τη Δευτέρα ότι ο συντελεστής παραμένει μηδενικός προς το παρόν. Ωστόσο, οι Βρυξέλλες αναμένουν ότι ένας ανώτατος δασμολογικός συντελεστής 15% θα τεθεί σε ισχύ μόλις ολοκληρωθεί η έρευνα της αμερικανικής κυβέρνησης για τον τομέα βάσει του Άρθρου 232 – βάσει του οποίου μπορούν να επιβληθούν δασμοί για λόγους εθνικής ασφάλειας. Υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις για «ορισμένα γενόσημα», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν, αν και δεν είναι ακόμη σαφές ποια.
Οι εταιρείες γενόσημων φαρμάκων – αυτές που παράγουν τα φθηνότερα φάρμακα από όλα – λένε ότι έχουν τα περισσότερα να χάσουν λόγω των μικρών περιθωρίων κέρδους τους, ακόμη και αν ο τελικός δασμολογικός συντελεστής είναι σημαντικά χαμηλότερος από το 200% που είχε απειλήσει ο Τραμπ πριν από λίγες εβδομάδες. Ο βιομηχανικός σύνδεσμος Φαρμάκων για την Ευρώπη (Farmacies for Europe)απαιτεί περισσότερη σαφήνεια σχετικά με το ποια φάρμακα θα υποστούν μηδενικούς δασμούς και πιέζει την ΕΕ και τις ΗΠΑ να «επεκτείνουν τον κατάλογο φαρμάκων χωρίς δασμούς όσο το δυνατόν ευρύτερα». Η φαρμακευτική εταιρεία Merck χαιρέτισε το γεγονός ότι τουλάχιστον έχει επιτευχθεί συμφωνία, ενώ στην Ιρλανδία – η οποία είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη λόγω του τεράστιου φαρμακευτικού τομέα της – η επιχειρηματική ένωση Ibec δήλωσε ότι η Ευρώπη είχε «συνθηκολογήσει».
Τεχνολογία
H συμφωνία της Κυριακής περιελάμβανε τον εξοπλισμό τσιπ ως έναν από τους τομείς που έλαβαν μηδενικό δασμό, που σημαίνει ότι εξαιρείται από τον βασικό δασμό 15%. Η φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε ότι η ΕΕ είναι και θα παραμείνει ένας σημαντικός αγοραστής αμερικανικών τσιπ τεχνητής νοημοσύνης. «Τα τσιπ τεχνητής νοημοσύνης των ΗΠΑ θα βοηθήσουν στην τροφοδοσία των γιγα-εργοστασίων τεχνητής νοημοσύνης μας και θα βοηθήσουν τις ΗΠΑ να διατηρήσουν το τεχνολογικό τους πλεονέκτημα», είπε.
Ο μηδενικός δασμός θεωρήθηκε ευρέως ως νίκη για τον oλλανδικό κατασκευαστή μηχανών εκτύπωσης τσιπ ASML, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Ευρώπης με βάση την κεφαλαιοποίηση της αγοράς. Τα μηχανήματα που διαθέτει η ASML αξίζουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ η καθεμία. Η ASML δεν ανακοίνωσε περιθώρια κέρδους φέτος στα μέσα Ιουλίου εν μέσω της αβεβαιότητας των δασμών, αλλά η μετοχή της κέρδισε 4% τη Δευτέρα. Η δέσμευση της φον ντερ Λάιεν να αγοράσει αμερικανικά τσιπ τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί, ωστόσο, ένα πισωγύρισμα για τους υποστηρικτές μιας πιο κυρίαρχης τεχνολογικά Ευρώπης – καθώς η συνέχιση της αγοράς τους παρατείνει την εξάρτηση του μπλοκ από την αμερικανική τεχνολογία.
Ψηφιακή Ρύθμιση
Η Επιτροπή απέρριψε την μπλόφα της κυβέρνησης Τραμπ στην προσπάθειά της να παρακάμψει τους κανόνες της ΕΕ — και προς το παρόν έχει αποδώσει καρπούς. «Δεν υπάρχει απολύτως καμία δέσμευση για την ψηφιακή ρύθμιση, ούτε για τους ψηφιακούς φόρους», δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ, προσθέτοντας ότι η υπεράσπιση της αυτονομίας των ρυθμιστικών αρχών του μπλοκ από την Επιτροπή δεν είχε λάβει αρκετή προσοχή.
Το ψηφιακό εγχειρίδιο κανόνων της ΕΕ — και ιδίως ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) και ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες — έχει βγει αλώβητο. Αυτό δεν οφείλεται στην έλλειψη πίεσης από την πλευρά των ΗΠΑ, με τη «Big Tech» όπως η Meta και η Apple να εκφράζονται ολοένα και περισσότερο για την DMA. Συνεχίζουν την πίεση — η ομάδα λόμπι τεχνολογίας του Συνδέσμου Βιομηχανίας Υπολογιστών και Επικοινωνιών μόλις δημοσίευσε μια μελέτη που υπολόγισε το κόστος και τα χαμένα έσοδα των ψηφιακών κανόνων της ΕΕ σε 97,6 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, συμπεριλαμβανομένου περίπου 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων μόνο σε κόστος συμμόρφωσης με την DMA.
Άμυνα
Ο Τραμπ επαίνεσε την αγορά «τεράστιων ποσοτήτων» αμερικανικού στρατιωτικού εξοπλισμού — αλλά ανώτεροι αξιωματούχοι της ΕΕ αντέδρασαν, τονίζοντας ότι η προμήθεια όπλων δεν αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης ως μέρος της συμφωνίας. «Η προμήθεια όπλων δεν είναι θέμα της Επιτροπής», δήλωσε ένας αξιωματούχος, προσθέτοντας ότι «δεν υπολογίστηκε με κανέναν τρόπο στα ποσά που συζητήσαμε». Εν ολίγοις: Δεν υπάρχει επίσημη δέσμευση για την αγορά αμερικανικών όπλων.
Η αμυντική βιομηχανία των ΗΠΑ δεν πέτυχε εγγυημένη νίκη — αλλά μπορεί να ωφεληθεί. Αξιωματούχοι της ΕΕ αναγνώρισαν ότι οι αυξανόμενοι στρατιωτικοί προϋπολογισμοί της Ευρώπης θα μπορούσαν να ευνοήσουν αμερικανικές εταιρείες. «Μετά τη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στη Χάγη, υπάρχει, φυσικά, η κατανόηση ότι τα κράτη μέλη μας, με την πολύ ενεργή υποστήριξη της Επιτροπής, αυξάνουν τις αμυντικές δαπάνες και επομένως αυτό θα ωφελήσει άμεσα ή έμμεσα τις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε ένας αξιωματούχος. Αυτή η δυναμική θα μπορούσε να προκαλέσει ανησυχία στις ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες καθώς οι αποφάσεις για τις προμήθειες εντείνονται.
Χάλυβας
Η συμφωνία περιλαμβάνει μια επιστροφή σε ποσοστώσεις που ακούγονται αρκετά παρόμοιες με εκείνες υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν. Πάνω από αυτό, ο δασμός 50% (πιθανότατα) θα παραμείνει σε ισχύ. Ένας αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε τη Δευτέρα ότι το επίπεδο των ίδιων των ποσοστώσεων δεν έχει ακόμη γίνει αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Αυτό θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο από ό,τι είναι διαθέσιμο πριν από την 1η Αυγούστου. Επιπλέον, οι ΗΠΑ αναγνωρίζουν κάπως ότι η ΕΕ δεν είναι το πρόβλημα όσον αφορά την παγκόσμια πλεονάζουσα παραγωγή χάλυβα και αλουμινίου. Οι Βρυξέλλες και η Ουάσινγκτον θα συζητήσουν έναν «δακτύλιο φραγμού» για να απομονωθούν από τον αθέμιτα παραγόμενο χάλυβα από την Κίνα, την Ινδονησία, την Αίγυπτο, την Τουρκία και μια σειρά από άλλες χώρες.
Εάν η ευρωπαϊκή χαλυβουργία μπορεί – τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό – να συνεχίσει να στέλνει εξειδικευμένα προϊόντα στις ΗΠΑ, θα το προτιμήσει αυτό από έναν γενικό δασμό 50%. Ο πραγματικός χαμένος εδώ μπορεί να είναι η Κίνα, ωστόσο. Εάν οι ΗΠΑ και η ΕΕ καταφέρουν πράγματι να χτίσουν ένα χαλύβδινο τείχος γύρω από τις αγορές τους – κάτι που θα ήταν σημαντικό αν ληφθεί υπόψη η έλλειψη εμπορίας εκπομπών των ΗΠΑ – η κινεζική στρατηγική μπορεί στην πραγματικότητα να δει κάποιο σοβαρό αντίβαρο.
Φαγητό και ποτό
Ορισμένα γεωργικά προϊόντα θα μπορούσαν να αποκτήσουν μια σχέση μηδενικών δασμών με τις ΗΠΑ, δήλωσε η φον ντερ Λάιεν στους δημοσιογράφους, αλλά η πρόεδρος της Επιτροπής δεν διευκρίνισε ποια αγαθά θα ήταν αυτά. Η τελευταία πληροφορία, από ανώτερο αξιωματούχο της Επιτροπής, είναι ότι η ΕΕ θα μειώσει τους δασμούς σε αυτά που θεωρεί «μη ευαίσθητα» γεωργικά προϊόντα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ οι «ευαίσθητες» εισαγωγές γεωργικών προϊόντων θα συνεχίσουν να υπόκεινται στους τρέχοντες συντελεστές.
Είναι πολύ νωρίς για να πούμε. Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι ξηροί καρποί, οι τροφές για κατοικίδια και ο βίσονας από τις ΗΠΑ θα μπορούσαν να ενταχθούν ευκολότερα στις αγορές της ΕΕ ως «μη ευαίσθητα» γεωργικά προϊόντα, ενώ το βοδινό κρέας από τις ΗΠΑ – που θεωρείται «ευαίσθητο» – θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει δασμούς. Ωστόσο, οι διαπραγματευτές εξακολουθούν να διαπραγματεύονται για μηδενικούς έως μηδενικούς δασμούς και να καθορίζουν την τοποθέτηση βασικών γεωργικών προϊόντων διατροφής, συμπεριλαμβανομένων των οινοπνευματωδών ποτών και του κρασιού, στη συνολική συμφωνία που συμφώνησαν οι ηγέτες.
Επενδύσεις
Μια δέσμευση από τις εταιρείες της ΕΕ να επενδύσουν επιπλέον 600 δισεκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ. Μακριά από μια σημαντική παραχώρηση προς τον Τραμπ, η δέσμευση φαίνεται να ισοδυναμεί με κάτι περισσότερο από μία απλή βιτρίνα. Οι Βρυξέλλες, στην πραγματικότητα, δεν θα έχουν την εξουσία να τηρήσουν αυτήν την υπόσχεση, καθώς οι επενδύσεις θα προέλθουν αποκλειστικά από τον ιδιωτικό τομέα, δήλωσαν δύο ανώτεροι αξιωματούχοι της Επιτροπής. Ένας από αυτούς είπε ότι το ποσό «βασίστηκε σε λεπτομερείς συζητήσεις με διάφορες επιχειρηματικές ενώσεις και εταιρείες προκειμένου να διαπιστωθούν ποιες είναι οι επενδυτικές τους προθέσεις».
Οι επιπλέον επενδύσεις από την Ευρώπη είναι πιθανό να ενισχύσουν την οικονομία των ΗΠΑ. Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν αυτή η πρόσθετη χρηματοδότηση θα γίνει εις βάρος των επενδύσεων εντός της Ευρώπης, κάτι που θα έπληττε την ανάπτυξη της ΕΕ.